Schilderij ‘Campo de trigo con cuervos’

schilderijen_eelkovaniersel_Campo-de-trigo-con-cuervos
‘Campo de trigo con cuervos’
Eelko van Iersel
Formaat: 90 x 70 cm
Materiaal: Olieverf en zand op doek
Prijs: te koop | op aanvraag | Galerie Zeven Zomers

Begin 2016 heeft Eelko van Iersel het schilderij ‘Campo de trigo con cuervos’ gecreëerd. Vrij geïnspireerd op het schilderij ‘Korenveld met kraaien van Vincent van Gogh. Eelko heeft zijn jeugd doorgebracht in Helvoirt, waar hij in 2004 een overzichtstentoonstelling van zijn schilderijen presenteerde in de Hervormde Kerk. Zijn geboortedorp Helvoirt is tevens de plaatst waar Vincent van Gogh veelvuldig is geweest. In de zomermaanden van 1874 maakte hij enkele schetsen van o.a. de Hervormde Kerk. Sinds 1871 was zijn vader Theodorus van Gogh de dominee van de hervormde gemeente in het Brabantse dorp. Vincent had weliswaar zijn ouderlijk huis enkele jaren daarvoor verlaten, maar in Helvoirt voelde hij zich toch ’thuis’. Het schilderij ‘Korenveld met kraaien’ is jaren (1890) later ontstaan in Auvers-sur-Oise.

korenveldmetkraaien

‘Korenveld met kraaien’
Dit monumentale landschap werd lange tijd gezien als het laatste werk dat Van Gogh schilderde. De dreigende onweerslucht met kraaien en het doodlopende pad zouden een aankondiging van zijn zelfmoord zijn. In werkelijkheid maakte hij hierna nog een paar schilderijen. Bovendien wilde Van Gogh met dit schilderij juist iets positiefs en troostrijks uitdrukken: door de overweldigende somberheid wordt de natuur groots en indrukwekkend. Van Gogh gebruikte voor ‘Korenveld met kraaien’ sterke kleurencombinaties: de blauwe lucht contrasteert met het geeloranje van het koren, terwijl het rood van het pad wordt versterkt door groene banen van het gras. De penseelstreek geeft veel dynamiek aan het werk, wat nog wordt versterkt door de opvliegende kraaien.

“Van Gogh voorspelde in 1888: ‘de schilder van de toekomst is een colorist zoals er nog niet een is geweest’. Hij bleek zelf die schilder te zijn: hij werd een richtinggevend voorbeeld voor nieuwe generaties kunstenaars. Kleur was zijn expressiemiddel bij uitstek geworden, en hij zou hiermee een essentiële bijdrage leveren aan de modernisering van de kunst.”

Eelko van Iersel creëert non-figuratieve olieverfschilderijen op doek. Gedurende een aantal maanden werkt hij aan de onderlagen waarbij het schilderij opgebouwd wordt met zand en verschillende verfsoorten. Daardoor is de huid robuust en op sommige plaatsen gescheurd -zoals de aarde breekt in een droge rivierbedding-. Eelko werkt met een laag over laag techniek met olieverf om een kleurrijk organisch veld te creëren. Een veld waarin de grote ruimte zichtbaar wordt en waarbij de trillingen van de kleuren energie mogen brengen, waardoor het schilderij iets positiefs en troostrijks uitdruktDe kunstenaar sluit zich aan op de onuitputtelijke bron van inspiratie. Het schilderij van Van Gogh is een inspiratiebron geweest, waar Van Iersel vrij mee omgegaan is. Het eindresultaat is een kleurenveld geworden met tinten in blauw, rood, geel, zandkleur en verschillende witten. “Mooi is het om te voelen welke energie nodig is. Daarbij mezelf aan te sluiten op de specifieke inspiratie, die nodig is om het schilderij te creëren. Ik prijs mezelf een gelukkig mens als het me lukt om een tastbaar schilderij de wereld in te brengen”, aldus de kunstenaar.

Het olieverfschilderij prikkelt de fantasie van de toeschouwer. Daardoor herkent de toeschouwer beelden en krijgen herinneringen vorm. Zo ontstaan er concrete voorstellingen in schilderijen die van origine non-figuratief bedoeld zijn. De titel ‘Campo de trigo con cuervos’ betekent in de Spaanse taal: ‘Korenveld met kraaien/raven’.

Via deze link vindt u een volledig overzicht van de schilderijen van Eelko van Iersel.