Schilderij La reconciliación

Schilderij La reconciliación van Eelko van Iersel, olieverf en zand op doek

‘La reconciliación’
Eelko van Iersel
Formaat: 150 x 150 cm
Materiaal: Olieverf en zand op doek
Prijs: verkocht | Galerie Zeven Zomers

La reconciliación
“Wanneer een schilderij net klaar is kan ik verrast zijn, ontroerd en stil. Soms zijn er nog geen woorden voor…Ik voel wel heel duidelijk dat het af is, maar het schilderij zal haar uitwerking nog gaan doen. Dit schilderij raakt mij diep in mijn hart. Ik verzoen mij met mijn eigen hartzeer, ik laat licht en donkerte samenkomen”, aldus kunstschilder Eelko van Iersel.

De afgelopen maanden creëerde Eelko het schilderij wat hij achteraf de titel gaf: ‘La reconciliación’. De Nederlandse vertaling van deze titel is ‘De verzoening’. Eén van de mooiste liedjes van Frank Boeijen. Dit schilderij is rauw, aards, kosmisch. Het gebied waar donkerte het licht ontmoet. In dit schilderij zit ook de spirit van de Wolf.

De wolf wordt in het Siberisch Sjamanisme o.a. gebruikt in het ritueel de Sjamanistische Dood. Hierbij healt hij het hartchakra van de mensen. Vooral hartzeer, wantrouwen, achterdocht, voorwaarden voor houden van, geslotenheid enz. Hij kan gebruikt worden voor een trancereis omdat hij rent, beschermt en de weg weet. Hij kan lange afstanden afleggen en het lang volhouden.

Details van het schilderij La reconciliación (150 x 150 cm , olieverf en zand op doek) gemaakt door Eelko van Iersel

Schilderproces
Gedurende een aantal maanden heeft kunstschilder Eelko van Iersel gewerkt aan de onderlagen, waarbij het schilderij opgebouwd wordt met zand en verschillende verfsoorten. Daardoor wordt de huid robuust is en toont op sommige plaatsen scheuren -zoals de aarde breekt in een droge rivierbedding-. Vanuit de inspiratie van aarde en maan energie is Eelko het schilderij laag-over-laag gaan opbouwen met olieverf. Het eindresultaat is een kleurenveld geworden met zwart-wit-grijstinten. Met in de onderlagen heel subtiel okergeel, blauw en magenta. Een contrastrijke kleurencombinatie. De kunstenaar ziet in dit schilderij een verwantschap met de zwart-wit werken van Armando. Met name de rauwheid en de dramatische expressie. “Je moet altijd oppassen met vergelijkingen met grote meesters, maar ik moest er aan denken”, aldus Van Iersel

In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw schilderde Armando bewust zonder kleur. Kunstwerken louter uitgevoerd in zwart en wit zijn meestal niet zonnig, maar vaak wel contrastrijk en spannend. Het gebruik van zwart-wit patronen, lijnen en vlakken verleent de werken een indringende beeldkracht, waardoor poëtische en dramatische effecten kunnen worden bereikt. De beelden en schilderijen van Armando bevatten wel figuratieve elementen, zoals is te zien in Gefechtsfeld, maar vooral de dramatische expressie en de zwart-wit contrasten bepalen de sfeer van het werk. De indringende beelden in zwart-, grijs- en witschakeringen staan symbool voor een groter, complexer geheel. Het woeste dier, de schuldige bosrand, de besmeurde ladder, de beladen vlag, al deze thema’s verwijzen naar Armando’s verterende oorlogsherinneringen. Zijn werk gaat over de universele betekenis van begrippen als collectieve schuld en individuele verantwoordelijkheid.

De schilderijen van Eelko van Iersel hebben verwantschap met de natuur: grote gebergten, mineralen van dichtbij bekeken, riviermondingen, de aarde van ver af bekeken, de oneindige kosmos met al haar krachten en geheimen én intens vuur. De elementen ‘water-vuur-aarde-lucht’ en de windrichtingen ‘Noord-Oost-Zuid-West’.

Het olieverfschilderij prikkelt de fantasie van de toeschouwer. Daardoor herkent de toeschouwer beelden en krijgen herinneringen vorm. Zo ontstaan er concrete voorstellingen in schilderijen die van origine non-figuratief bedoeld zijn.

Via deze link vindt u een volledig overzicht van de schilderijen van Eelko van Iersel.