Schilderij Despacito


‘Despacito’
Eelko van Iersel
Formaat: 90 x 90 cm
Materiaal: Olieverf en zand op doek
Prijs: te koop | op aanvraag | Galerie Zeven Zomers

Inipi
Eelko van Iersel heeft de inspiratie voor het schilderij  ‘Despacito’ gevonden in het Sjamanisme. In het zweethut ritueel staat de hut symbool voor de baarmoeder. De hut is opgebouwd uit gebogen wilgentakken, met daar overheen wollen dekens. Als de deur gesloten is, is het aardedonker in de hut. Voor de ingang van de hut in het Westen, ligt op enkele passen de vuurplaats waar de stenen (grootouders) worden verhit. De geest van de zon komt in de vuurplaats. De zweethut (Inipi) is een reinigingsritueel, het reinigt en geneest niet alleen het lichaam, maar zuivert en verheldert ook de geest. Tijdens het ritueel worden wij beproefd, we kunnen ons uithoudingsvermogen, kracht en moed tonen. Bovendien vernieuwen wij hier onze band met de kosmos en Great Spirit/God. Als zodanig is de zweethut een heilige plaats. De zweethutceremonie bestaat al heel lang in verschillende culturen.

Vuur
De geest van de aarde komt in de vuurkuil in het midden van de hut. In deze kuil komen de stenen te liggen. De vuurmensen verbinden het vuur met de hut via het pad er tussen in. In de hut worden de elementen lucht, vuur, water en aarde samengebracht. In de hut voert de watergieter de rituelen uit en giet water over de stenen. We zingen samen traditionele Lakota liederen en doen gebeden voor onze naasten en al dat is. Door in de zweethut ceremonie te werken met de symboliek van het Groot Mysterie, Great Spirit (Vader Zon), Moeder Aarde en de krachten van de 4 windrichtingen, ga je de betekenis ervan beleven en kun je inzicht krijgen in je levensvragen. In deze hutten wordt vooral de nadruk gelegd op het gebed, zingen, trommelen, verhalen, humor, deel je kennis, problemen en gevoelens. Ook zullen er momenten van stilte zijn, waarbij je je in jezelf kunt terugtrekken. De watergieter (leider) van de ceremonie voelt aan wat er in de hut nodig is omdat zij/hij in verbinding staat met Spirit. Daarom is geen een hut gelijk. Het ligt ook aan de groep deelnemers hoe het proces verloopt. Je bent hier niet alleen voor jezelf maar voor het grote geheel. Verbinding, er voor elkaar zijn, elkaar helpen erdoor te slepen gaat in deze vorm heel natuurlijk en ontstaan pure en prachtige momenten. In deze hutten wordt meestal veel water gegoten, de hitte kan daardoor intens zijn, maar ook kan dit je helpen bij het focussen op datgene wat je beoogt. We bidden voor het welzijn van mens, dier, bomen, planten e.d.

Schilderproces
Gedurende een aantal maanden heeft kunstschilder Eelko van Iersel gewerkt aan de onderlagen, waarbij het schilderij opgebouwd wordt met zand en verschillende verfsoorten. Daardoor wordt de huid robuust is en toont op sommige plaatsen scheuren -zoals de aarde breekt in een droge rivierbedding-. Vanuit de inspiratie van het Grote Vuur is de kunstenaar het schilderij laag-over-laag gaan opbouwen met olieverf. Het eindresultaat is een kleurenveld geworden met veel rood en oranje tinten. Een vurige kleurencombinatie, geïnspireerd op de kleuren het vuur en de Rode Weg. Tijdens onze tocht over de Rode Weg krijgen we toegang tot allerlei onderdelen van onszelf: soms lichaam, onze geest, onze emoties, onze spirituele intelligentie, onze wilskracht, onze creativiteit, onze menselijkheid en onze passie. We kiezen niet altijd voor de makkelijkste weg. We hebben een groot hart en een grote levenslust. Als je de Rode Weg bewandelt, komt alles in je samen: je bent een geboren leider, een geducht krijger, een liefdevolle minnaar en een wijze mysticus. Als we ons op de Rode Weg begeven moeten we een cruciale knop omzetten en onze concentratie naar binnen in plaats van naar buiten richten.

De schilderijen van Eelko van Iersel hebben verwantschap met de natuur: grote gebergten, mineralen van dichtbij bekeken, riviermondingen, de aarde van ver af bekeken, de oneindige kosmos met al haar krachten en geheimen én intens vuur. De elementen ‘water-vuur-aarde-lucht’ en de windrichtingen ‘Noord-Oost-Zuid-West’.

Het olieverfschilderij prikkelt de fantasie van de toeschouwer. Daardoor herkent de toeschouwer beelden en krijgen herinneringen vorm. Zo ontstaan er concrete voorstellingen in schilderijen die van origine non-figuratief bedoeld zijn. De vrije Nederlandse vertaling van ‘Despacito’ is ‘Langzaam-aan-tjes’. ‘Rustig-aan’, het heeft een vertragende én liefkozende werking (zeker door het gebruik van het verklein-woord). De titel ‘Despacito’ komt ook terug in de zomerhit van 2017 van Luis Fonsi & Daddy Yankee.

Via deze link vindt u een volledig overzicht van de schilderijen van Eelko van Iersel.