Schilderij Cordillera Blanca

Cordillera Blanca masterpiece Eelko van Iersel schilderij blauw paars rood bordeaux medicijnwiel levenswiel windrichtingen systemisch organisatie spiritueel onderwaterwereld ocean oceaan zee lichtwerk kunstschilder groot formaat grote schilderijen abstract te koop expressief luxueus interieur modern art of living

‘Cordillera Blanca’
Eelko van Iersel
Formaat: 180 x 180 cm
Materiaal: Olieverf en zand op doek
Prijs: te koop | op aanvraag | Galerie Zeven Zomers

Cordillera Blanca

De afgelopen maanden creëerde Eelko van Iersel dit masterpiece schilderij wat hij achteraf de titel gaf: ‘Cordillera Blanca’. De Cordillera Blanca is een bergketen in de Andes in Peru. Van de oorsprong in Nevado Champara tot aan het einde op de Nevado Tuco ligt de Cordillera Blanca in NW-ZO richting. De Cordillera Blanca is iets meer dan 180 kilometer lang en omvat 33 bergtoppen van boven de 6.000 meter. Smalle valleien genaamd “quebradas” strekken zich uit het gebied. Het landschap bevat vele onverharde wegen of voetpaden, die voor wandelaarstrekkers en bergbeklimmers snelle toegang bieden vanuit grootste steden tot de vele bergen. De Cordillera Negra gelegen ten westen en parallel lopend aan de Cordillera Blanca beschikt niet over gletsjers, het hoogste punt daar is 5.187 meter hoog. Tussen beide Cordilleras loopt de Santa rivier door een groene en goed bevolkte vallei genaamd Callejon de Huaylas.

Dit schilderij is rauw, aards, kosmisch. Het gebied waar donkerte het licht ontmoet. Daar waar dualiteit smelt in Liefde en Licht. Daar waar de aarde, de kosmos, de horizontale en verticale verbindingen bij elkaar worden gebracht. Het bewustzijnsperspectief waar “alles inclusief” is.

Schilderproces

Gedurende een aantal maanden heeft kunstschilder Eelko van Iersel gewerkt aan de onderlagen, waarbij het schilderij opgebouwd wordt met zand en verschillende verfsoorten. Daardoor wordt de huid robuust is en toont op sommige plaatsen scheuren -zoals de aarde breekt in een droge rivierbedding-. Vanuit de inspiratie van ‘het levenswiel, het medicijnwiel’ is Eelko het schilderij laag-over-laag gaan opbouwen met olieverf. Het eindresultaat is een kleurenveld geworden met blauw, zwart, paars, rood-tinten. Een krachtige kleurencombinatie.

lDe kunstenaar ziet in dit schilderij een verwantschap met de schilderijen van Anselm Kiefer. Met name de rauwheid en de dramatische expressie. Tegelijkertijd is het werk van Van Iersel vrij van politiek, oorlogsretoriek en onverwerkte trauma’s. De schilderijen van Van Iersel brengen harmonie en schoonheid, de energie is helend. “Je moet altijd oppassen met vergelijkingen met grote meesters, maar ik moest er aan denken, omdat Kiefer de laatste tijd veel in het nieuws is. Ik ben een groot bewonderaar van de schilderijen van Anselm Kiefer: zijn imposante creaties met spannende composities en gewaagd materiaalgebruik. Kiefer is één van de kunstenaars waar ik met ontzag naar kijk en een diep respect voor voel. Mijn eigen schilderijen hebben een andere zeggingskracht, een andere boodschap. Ze zijn niet gerelateerd aan eigen trauma of emotieverwerking, zoals bij Kiefer en Armando. Mijn schilderijen hebben een meer universele werking, ze brengen de werelden bij elkaar. Die functie heeft het in ieder geval voor mij als ik ze maak”, aldus Van Iersel

Anselm Kiefer (1945) is een na-oorlogse Duitse kunstenaar bij wie de oorlog een prominente plek vervult in zijn imposante oeuvre. Zoals Armando zijn schuldige landschappen heeft geschilderd, zo bevraagt Kiefer de achtergronden van de tweede Wereldoorlog. In zijn jonge jaren doet hij dat door op prominente plekken in het landschap de Hitlergroet te brengen. Hij bevraagt en stoeit met het Duitse nazi-verleden en vraagt zich af hoe hij zelf gehandeld zou hebben in 1939. In de documentaire Anselm zegt hij het zo: “Een landschap waar een tank over heen heeft gereden is geen landschap.”
Landschappen noemt hij de huid van de aarde. Hij beziet ze vanuit vliegtuigen en geeft ze vorm met materiaal. Zijn tijdgenoot Jaap Wagemaker werkte op soortgelijke wijze. In de jaren ’70 en ’80 toont hij zijn werken aan Joseph Beuys. Kiefer maakt een serie vliegtuigen van lood die nauwelijks in een museumzaal passen. Kiefers werk heeft een overweldigende kracht. Nog altijd maakt hij gigantische schilderijen die je recht naar de keel grijpen. Alleen heeft hij nu de verlaten akkers en wouden en de verschroeide aarde ingeruild voor sterrenhemels en zonnebloemen. Daarin zien we zijn fascinatie voor Van Gogh. Kiefer benadert zijn werk niet louter meer vanuit een politiek-historische invalshoek, maar kiest nu voor een filosofisch-kosmische beschouwing van de kunstenaar. Hij refereert niet enkel meer aan het Germaanse verleden, maar maakt ook allusies op de Bijbel, het oude Egypte, Mesopotamië, de klassieke mythologie en de Joodse Kabbala. Toch getuigt zijn werk van continuïteit. Uit zijn recente werken spreekt dezelfde immense verlatenheid en vergankelijkheid als uit zijn vroegere beelden. De leegte is niet enkel meer van toepassing op de Germaanse geschiedenis, maar krijgt nu een universele waarde.

De schilderijen van Eelko van Iersel hebben verwantschap met de natuur: grote gebergten, mineralen van dichtbij bekeken, riviermondingen, de aarde van ver af bekeken, de oneindige kosmos met al haar krachten en geheimen én intens vuur. De elementen ‘water-vuur-aarde-lucht’ en de windrichtingen ‘Noord-Oost-Zuid-West’.

Olieverfschilderij Eelko van Iersel

Het olieverfschilderij prikkelt de fantasie van de toeschouwer. Daardoor herkent de toeschouwer beelden en krijgen herinneringen vorm. Zo ontstaan er concrete voorstellingen in schilderijen die van origine non-figuratief bedoeld zijn.

Via deze link vindt u een volledig overzicht van de schilderijen van Eelko van Iersel.