Schilderij Deja que el río entre 1 & 2
‘Deja que el río entre (2)’
Eelko van Iersel
Formaat: 160 x 65 cm
Materiaal: Olieverf en zand op doek
Prijs: verkocht (Schilderij in opdracht) ••
Eelko van Iersel heeft de inspiratie voor het schilderij ‘Deja que el río entre’ (‘Let the River in’) gevonden tijdens zijn inspiratiereis in de Himalaya.
Eelko is in de zomer van 2019 op reis geweest naar de Himalaya. Hij heeft een maand rondgetrokken door het noorden van India: Ladakh, Pangong Lake, Nubra- en Zanskar -Valley. “Het dak van de wereld”. Een reis, waarbij de focus ligt op voelen, ‘in stilte zijn’, vertragen, beleven, onthechten van aardse beslommeringen en verbinden met krachtbronnen. Een bijzondere ervaring. De ruige bergen met haar prachtige kleuren. De grootsheid van de bergketen, de smalle paadjes die leiden naar verborgen kloosters, krachtig stromende rivieren, het ijle van de lucht. Dit schilderij is ontstaan in de periode na de reis. De ervaringen van de reis liggen verborgen in dit schilderij: in de kleuren, in de structuur, in het zand…
“Hoe heerlijk is het om te slapen vlakbij de rivier, die ‘nachts kabbelend langs de tent gaat”. In de koude nacht bleek dit toch een heel andere ervaring. Wat overdag een rustige rivier leek, was in de nacht een “woeste slang” die met haar brute kracht alles op haar pad mee zou slepen haar donkere hol in. Deze associatie en het luide geluid van de razende Zanskar rivier zorgde voor een korte nachtrust.
Schilderij in opdracht
Na zijn reis, komt Eelko in contact met een stel wat, al ruim 12 jaar, een schilderij wil van zijn hand. Nu is het moment dat ze er aan toe zijn om door te pakken. Ze hebben de wens om speciaal een schilderij te laten maken voor hun huis. In galerie Zeven Zomers spreken zij de opdracht door en Eelko vertaalt hun wens in twee afzonderlijke schilderijen, beide hebben het formaat 160 x 65 cm. Hij maakt twee schilderijen, zodat ze de keuze hebben om er één te kiezen die het beste bij hun past. Een bijzonder proces om ervaring, tekst, foto’s en energie om te zetten in een non-verbaal verhaal, dat wat een schilderij is…
Proces
Gedurende een aantal maanden heeft kunstenaar Eelko van Iersel gewerkt aan de onderlagen, waarbij het schilderij opgebouwd wordt met zand en verschillende verfsoorten. Daardoor wordt de huid robuust en toont op sommige plaatsen scheuren -zoals de aarde breekt in een droge rivierbedding-. Vanuit de inspiratie van stilte in combinatie met het ruige landschap is de kunstenaar het schilderij laag-over-laag gaan opbouwen met olieverf. Tijdens het maken van dit schilderij kwam Eelko weer in de levendige herinnering van zijn wandeltocht langs de ‘Zanskar Rivier’. Op een dag kwam hij moe en voldaan aan op een kampeerplek bij de rivier. Het grasveld waar de tent kon staan had lieflijke stroompjes water en gele bloemetjes afgewisseld met edelweiss-plantjes. In zijn afweging zetter hij zijn tentje vlakbij de rivier, zo’n 7 meter afstand. “Hoe heerlijk is het om te slapen vlakbij de rivier, die ‘nachts kabbelend langs de tent gaat”. In de “Hoe heerlijk is het om te slapen vlakbij de rivier, die ‘nachts kabbelend langs de tent gaat”. In de koude nacht bleek dit toch een heel andere ervaring. Wat overdag een rustige rivier leek, was in de nacht een “woeste slang” die met haar brute kracht alles op haar pad mee zou slepen haar donkere hol in. Deze associatie en het luide geluid van de razende Zanskar rivier zorgde voor een korte nachtrust. Het eindresultaat is een kleurenveld geworden met tinten in groen, grijs, zwart, dieselblauw, blauw en wit. Een kleurencombinatie, geïnspireerd op de fraaie kleuren van de Himalaya: de eeuwige sneeuw, de woeste rivieren, de ijle luchten…
Let the River in
Het schilderij gaat over het toelaten van ‘de levensstroom’, van de rivier. Ook als deze bedreigend of angstig voelt in de donkere nacht. Het vertrouwen wat wordt aangewakkerd en gevoed door de stroom van de rivier. De overgave aan dat wat is en wat het leven brengt. Tijdens het maken van de schilderijen luisterde Eelko meerdere malen naar het lied ‘Let the River in’ van zanger Dotan. De Spaanse titel ‘Deja que el río entre’ is daar een afgeleide van.
De schilderijen van Eelko van Iersel hebben verwantschap met de natuur: grote gebergten, mineralen van dichtbij bekeken, riviermondingen, de aarde van ver af bekeken, de oneindige kosmos met al haar krachten en geheimen én intens vuur. De elementen ‘water-vuur-aarde-lucht’ en de windrichtingen ‘Noord-Oost-Zuid-West’
Het olieverfschilderij prikkelt de fantasie van de toeschouwer. Daardoor herkent de toeschouwer beelden en krijgen herinneringen vorm. Zo ontstaan er concrete voorstellingen in schilderijen die van origine non-figuratief bedoeld zijn.
Via deze link vindt u een volledig overzicht van de schilderijen van Eelko van Iersel.