Schilderij Cobre No. 1

eelkovaniersel_cobre

‘Cobre No.1’
Eelko van Iersel
Formaat: 130 x 110 cm
Materiaal: Olieverf en zand op doek
Prijs: verkocht

Mensen in benarde situaties
Op 15 jarige leeftijd maakte Eelko van Iersel zijn eerste olieverfschilderij. Zijn portretten waren ‘magisch realistisch’ en hij werkte met thema’s en vanuit verhalen, o.a. ‘Koninkrijk en ballingschap’, (Albert Camus, 1957). In 1999 stapte Eelko over van zijn figuratief werk naar abstract/expressieve schilderkunst. Een overgang die niet zonder slag of stoot ging. In de voorgaande jaren schilderde de jonge kunstenaar portretten. Met name “mensen in benarde situaties” hadden zijn interesse. Het kostte hem in eerste instantie moeite om de non-figuratieve schilderkunst te waarderen. In zijn ‘eigenwijze’ optiek was een schilderij pas geslaagd wanneer er een portret op stond afgebeeld. Het portret -de afgebeelde personen in de geschilderde situatie- vertelde het verhaal. Daar ging het om in zijn werk in die tijd. De achtergrond van de portretten werd in de loop van de jaren steeds expressiever en abstracter. Dat zagen zijn docenten ook en zij daagden de kunstschilder uit om het houvast van de portretten los te laten en een nieuwe zoektocht aan te gaan in de verf, in de materie. Het eerste non-figuratieve doek waaraan hij zich waagde ontstond door een reeds bestaand schilderij over te schilderen met één kleur, zodat er een nieuwe creatie kon ontstaan. Eelko koos voor de kleur koper, een metallic verfsoort, die schittert in het licht en rust brengt in het donker. ‘Eigenlijk zonder bij na te denken, en ook met de nodige weerstand…koos Eelko voor koperverf, schilderde zijn bestaande doek over…en zag…hoe mooi het was…’

Kleur bekennen
Deze omwenteling is het begin van alle schilderijen die daarna gemaakt zijn in de periode 1999 tot heden. ‘Cobre No.1’ is de basis geweest van zijn nieuwe schilderstijl. Een unieke schilderstijl, waarbij abstract/expressieve schilderkunst wordt gecombineerd met materiekunst en uitgevoerd met olieverf. Dit soort schilderijen zie je zelden in olieverf. Om de kleuren organisch in elkaar te laten overvloeien wordt de olieverf verdund met oplossingsmiddelen. Een zorgvuldig samengesteld procédé zorgt ervoor dat de olieverf verdund wordt en tegelijkertijd geen kleurkracht verliest. Deze techniek is in de jaren meer ontwikkeld en de samenstelling van de kleurenvelden wordt steeds krachtiger en imposanter. De laag koperverf is nog steeds een wezenlijk onderdeel van de opbouw van zijn schilderijen. Wanneer de zandlaag aangebracht is, wordt deze afgewerkt met een aantal lagen kopermetallic-verf. Wanneer Eelko voor zo’n geprepareerd doek zit is de perfectie eigenlijk bereikt. De schoonheid, van zandstructuren in combinatie met een egaal vlak kopermetallic-verf, is verbluffend. Dit is het moment dat de inspiratie gaat stromen en de kunstenaar gaat werken met de kleuren in olieverf. Dit is het moment waarop de schilder letterlijk én figuurlijk kleur bekent.

Verbinden van twee werelden
Jaren later, tijdens een sjamanistische ceremonie, herinnerde een liefhebber van zijn schilderijen dat ‘koper’ geleidend is. Koper heeft een zeer groot geleidingsvermogen en word veel gebruikt in de industrie om warmte en elektriciteit te geleiden. In de schilderijen van Eelko van Iersel heeft de koperlaag de functie van het verbinden van twee werelden: het aardse en het spirituele: de onderlaag waarin zand is verwerkt symboliseert de aarde en het kleurveld is ontstaan uit  inspiratie (vanuit spiritualiteit: energieveld, krachtbronnen, ziel, spirit). Eelko kan zich goed vinden in deze interpretatie.

Via deze link vindt u een volledig overzicht van de schilderijen van Eelko van Iersel.